Bieganie – czy kluczowe jest pierwsze 30 minut?

Bieganie w lesie lub na łące daje szerokie pole popisu do wykonywania różnych form treningu. Szczególnie lasy to znakomite miejsce dla biegaczy, bowiem naturalnie skomplikowany teren daje między innymi możliwość wykonywania podbiegów i zbiegów na jednym treningu. Nasze sportowe wyniki mogą zależeć w głównej mierze od czasu oraz intensywności treningu. Warto jednak pamiętać, że dla początkujących miłośników biegania pierwsze 30 minut może mieć kluczowe znaczenie. Taki czas treningu w spokojnym tempie będzie wystarczający, by osiągnąć swoje pierwsze sukcesy i nie zniechęcić się do czerpania satysfakcji z aktywności fizycznej.

Co nam da 30 minut biegu?

Regularne treningi trwające 30 minut mogą bardzo pozytywnie wpłynąć na naszą sylwetkę, kondycję i samopoczucie. Tego rodzaju wysiłek dotlenia mózg, usprawniając jego codzienną pracę. Jeśli jesteś początkującym biegaczem i dopiero zaczynasz trenować w lesie lub w parku, nie sil się na bicie rekordów i utrzymywanie jak największego tempa biegu. Spokojne tempo również zagwarantuje nam odpowiednie dotlenienie mózgu i mięśni oraz przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej. Trzeba pamiętać, że trening to nie zawody – tutaj nie liczy się szybkość, tylko dokładność i wypracowanie prawidłowej techniki biegu. Spokojny bieg może mieć wiele zbawiennych dla organizmu właściwości, takich jak wyrównywanie tętna, które podczas biegu powinno mieścić się w przedziale 145-160. Dojście do tętna na poziomie 160 jest najlepszym rozwiązaniem. Po skończeniu biegu tętno się uspokaja.

Mięśnie na treningu

Chwilę po rozpoczęciu biegu mięśnie zaczynają wykorzystywać ATP – molekuły energetyczne, które organizm wytwarza z pożywienia, jakie mu wcześnie dostarczyliśmy. Po około półtorej minuty wysiłku enzymy potrzebują kolejnych dawek Adenozyno-5’-difosforanu, dlatego rozbijają przechowywany w mięśniach glikogen.

30 minut dla ciała i umysłu

Jak już wspominaliśmy, pierwsze 30 minut biegu może być kluczowe nie tylko dla ciała, ale również dla umysłu, który po takiej aktywności zacznie lepiej funkcjonować. 30 minut biegania warto zastosować, jeśli czeka nas nie lada wysiłek umysłowy.

Spalanie kalorii podczas 30 minut i budowanie formy

Po dziesięciu minutach biegu zyskujesz wystarczającą ilość ATP, dzięki czemu organizm skupi się na gubieniu kalorii i spalaniu tkanki tłuszczowej. Musimy też wiedzieć, że jest to również ten moment treningu, w którym organizm rozpoczyna wytwarzanie kwasu mlekowego, co może zaowocować nieprzyjemnymi zakwasami następnego dnia po treningu. Wielu biegaczy wykorzystuje półgodzinne treningi, by zbudować formę. Po zakończeniu takiej aktywności poczujemy solidną dawkę energii, bowiem mózg nie tylko się dotleni, ale również zyska wysoki poziom dopaminy, hormonu poprawiającego samopoczucie. Zatem śmiało możemy stwierdzić, że w bieganiu kluczowe jest pierwsze 30 minut, ponieważ zapewniamy w ten sposób korzyści dla całego organizmu. Poprawimy swoją wydolność tlenową, usprawnimy pracą mózgu, odżywimy tkanki i wzmocnimy aparat kostny.

0 Comments

Leave a Comment