Bieganie po górach – od czego zacząć?

Biegi górskie dla wielu miłośników aktywnego trybu życia stanowią jeden z kolejnych etapów przygody z bieganiem. Przed rozpoczęciem nowego rodzaju treningów warto przemyśleć kilka kluczowych kwestii, takich jak choćby niezbędny ekwipunek, przekładający się nie tylko na nasz komfort, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo podczas biegania w trudniejszym terenie.

Czym są biegi górskie?

Biegi górskie mają wiele wspólnego z tradycyjnym trekkingiem – utwardzone leśne ścieżki, piękne widoki oraz naturalne przeszkody w postaci gałęzi, korzeni i kamieni. Jednym z najważniejszych elementów, które wyróżniają biegi górskie na tle innych form runningowych jest duża deniwelacja. Ze względu na przewyższenia, czyli obecność na trasie zarówno zbiegów, jak i podbiegów, biegi górski polecane są przede wszystkim doświadczonym biegaczom.

Bieganie po górach – strój i ekwipunek

Przed rozpoczęciem biegania po górach musisz zadbać o odpowiednio przygotowany ekwipunek, który będzie czuwał nad twoją wygodą i bezpieczeństwem. Fundamentem są buty terenowe z profesjonalnym bieżnikiem z licznymi żłobieniami. Reszta stroju powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych. Osobom chcącym biegać w górach warto polecić odzież termiczną, która sprawdzi się w każdej sytuacji.

W sezonie letnim dobrze jest mieć przy sobie spray na komary i kleszcze, by uniknąć takich chorób jak bardzo groźna borelioza. Bieganie po górach wiąże się z dłuższymi trasami, które są znacząco oddalone od miasta. Dlatego zadbajmy o uzupełnianie płynów i dostęp do kalorii – spakuj do plecaka żel energetyczny i napój izotoniczny, który sprawdzi się o wiele lepiej niż woda, ponieważ dostarczy nam niezbędnych elektrolitów, a także potasu, magnezu, sodu i wapnia.

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać? Naładowany telefon, latarka i odblaski – te elementy pozwolą nam uniknąć wielu problemów.

Planowanie górskiej trasy

Jeśli dotychczas nie miałeś do czynienia z bieganiem po górach, na początek wybierz trasę, na której nie ma zbyt wielu podbiegów. Dzięki temu nie zniechęcisz się do tej wymagającej aktywności fizycznej już podczas pierwszego kontaktu z nią. Zadbaj też o właściwe tempo biegu, starając się nie przekroczyć 60 procent maksymalnego tętna. Z czasem możemy zacząć stawiać na większą intensywną treningu, zwiększając tempo biegu i dystans. Początkowo pół godziny biegu w umiarkowanym tempie będzie wystarczającym wysiłkiem, aby poznać specyfikę tego sportu. Jak w przypadku każdej aktywności fizycznej, bieganie po górach wymaga rozgrzewki i rozciągania, co pozwala ograniczyć ryzyko bolesnych kontuzji.

Zalety biegania po górach

Wspominaliśmy już, że biegi górskie są wymagającym rodzajem aktywności fizycznej. Wynika to głównie z trudnego terenu, pełnego podbiegów i zbiegów oraz naturalnych przeszkód. Specyficzne podłoże sprawia, że musimy skupić się na każdym ruchu i prawidłowej stabilizacji, przez co angażowane są mięśnie głębokie. Biegi górskie mogą znacząco pomóc nam w podniesieniu wytrzymałości i kondycji. W dodatku sport ten poprawia koordynację ruchową i równowagę. Bieganie po górach przyczynia się do większego wydatku kalorycznego niż w czasie tradycyjnego trekkingu.

Bieganie po górach ma również sporo zalet niezwiązanych bezpośrednio ze zdrowiem. Aktywność w górskim terenie może poprawić naszą orientację w terenie, dzięki czemu będziemy w stanie poruszać się bezproblemowo nawet poza wyznaczonymi szlakami. Bieganie po górach to idealny sport dla osób, które potrzebują bliskiego kontaktu z naturą. Ponadto regularne treningi umożliwią nam pracę nad samodyscypliną.

0 Comments

Leave a Comment