23 stycznia, 2022
Jak przygotować się na maraton?

Z wytęsknieniem czekasz na dzień, w którym udowodnisz sobie, że wszystkie, stające Ci na drodze przeszkody możesz z łatwością pokonasz? Od jakiegoś czasu do swojej codzienności włączyłeś/włączyłaś regularną aktywność fizyczną w postaci treningów biegowych i marzy Ci się udział w maratonie s prawdziwego zdarzenia, podczas którego będziesz w stanie sprawdzić swoją wytrzymałość oraz znacznie lepszą kondycję? W takim razie jesteś w jak najbardziej odpowiednim miejscu, ponieważ dzisiaj zdradzimy Ci jak przygotować się do maratonu.

Jak przygotować się na maraton? W tym przypadku warto podkreślić, że wpływ na późniejszy sukces oraz dumę z własnych umiejętności ma tutaj regularność oraz systematyczność. Niezależnie od tego ile kilometrów ma maraton zawsze trzeba podejść do sprawy w pełni profesjonalnie i rozpocząć od skrupulatnego zaplanowania treningów, które przyzwyczają ciało do intensywnego ruchu i tym samym przygotują organizm na niemały wysiłek jakim bez wątpienia jest bieg maratoński.

Ile kilometrów ma maraton?

Zacznijmy od tego, że maraton to dość długi bieg, tak więc bez odpowiedniego przygotowania osoba w nim startująca nie byłaby raczej w stanie dobiec do końca i przekroczyć linię mety, a jeśli nawet jakimś cudem by się jej to udało, to z pewnością wśród konsekwencji tak nieodpowiedzialnego zachowania znalazłoby się wiele problemów zdrowotnych. I nie mamy tutaj tylko i wyłącznie na myśli nadwyrężenia mięśni…

Jeżeli chodzi o długość, współcześnie dystans pokonywany podczas maratonu wynosi 42,195 km – i jest to pewnego rodzaju upamiętnienie trasy jaką na własnych nogach pokonał posłaniec Filippides, który w czasach starożytnej Grecji biegł z miejscowości Maraton aż do Aten, by przekazać informacje o wygranej bitwie z atakującą armią perską oraz dać znać o tym, że niestrudzeni Persowie wyruszają właśnie na podbój bezbronnych Aten.

Jak przebiec pierwszy maraton bez kontuzji – kiedy jest najlepszy moment na wzięcie w nim udziału?

Sama chęć wzięcia udziału w biegu maratońskim nie wystarczy do bezproblemowego pokonania całego dystansu, mało tego nawet najbardziej wprawieni w bojach maratończycy zawsze dbają o solidne przygotowanie do kolejnego wyzwania. Zanim więc podejmiesz się ambitnego wyzwania powinieneś sprawdzić się na zdecydowanie krótszych dystansach, które wraz z kolejnymi treningami możesz zwiększać o kolejne metry, a następnie także kilometry.

Aby udział w maratonie sprawiał radość i nie zakończył się ciężkimi do wyleczenia kontuzjami bądź też całkowitym porzuceniem dalszej chęci do kontynuowania przygody z bieganiem warto poświęcić na przygotowania kilka miesięcy. Podczas tego okresu nie tylko będziesz w stanie sprawdzić reakcję swojego ciała na nowy rodzaj aktywności, ale również przyzwyczaisz je do zmiennego tempa, a także rozwiniesz wytrzymałość oraz siłę biegową i na tej właśnie bazie zbudujesz swoją szybkość.

Jak przygotować się na maraton? 4 najważniejsze wskazówki

Jeżeli to właśnie bieg maratoński jest Twoim marzeniem i masz zamiar w pełni profesjonalnie podejść do całego projektu, to z pewnością zainteresuje Cię znacznie szersze spojrzenie na całe przedsięwzięcie. Jak więc przygotować się do maratonu? Oto 4 najbardziej użyteczne wskazówki!

  1. Regularne treningi (np. pod okiem specjalisty)
    Masz przed sobą swój pierwszy maraton i tak naprawdę Twój romans z bieganiem dopiero się rozpoczyna? W takim razie w procesie przygotowań szczególny nacisk powinieneś kłaść na treningi, które pozwolą Ci zbudować wytrzymałość, poprawić kondycję fizyczną oraz wzmocnić organizm. Przyzwyczajając ciało do długotrwałego biegu przez kilkanaście tygodni zapewnisz sobie znacznie lepszy start oraz wynik biegu maratońskiego, który z pewnością pozytywnie Cię zaskoczy. Dodatkowo, pamiętaj także o treningu uzupełniającym, dzięki któremu wzmocnisz również pozostałe partie mięśni.
  2. Prawidłowa dieta
    Intensywne treningi powinny łączyć się z prawidłową dietą bogatą w najcenniejsze składniki odżywcze, które zapewnią Ci nie tylko dużo siły, ale również pomogą przy regeneracji organizmu, która ma równie kluczowe znaczenie dla efektywności całych przygotowań. Dieta przyszłego uczestnika maratonu powinna obfitować zwłaszcza w żelazo, którego źródłem są orzechy nerkowca, ryby, tofu, kasza jaglana oraz gryczana, jajka, szpinak, pestki dyni, mąka pełnoziarnista oraz buraki.
  3. Konsekwentne dążenie do celu
    Upadki oraz gorsze momenty zdarzają się każdemu i jest to jak najbardziej normalna rzecz. Jeśli podczas przygotowań do maratonu poczujesz spadek motywacji oraz brak chęci do działania, to absolutnie się tym nie załamuj. Spróbuj zmienić otoczenie, w którym biegasz lub sprawdź jak podoba Ci się bieganie na bieżni – tego typu urozmaicenia na pewno tchną w Ciebie zupełnie nowe pokłady energii.
  4. Właściwe nastawienie
    Przy przygotowaniach do biegu maratońskiego dużo mówi się o zdrowiu fizycznym, jednak niemniej istotną kwestią jest tutaj także… psychika. Jeszcze przed rozpoczęciem treningów zastanów się nad tym w jakim celu bierzesz udział w maratonie, co chcesz sobie przez to udowodnić i czy jesteś wystarczająco zmotywowany, by cieszyć się sukcesami, ale też nie załamywać się ewentualnymi gorszymi chwilami. To tylko i wyłącznie od Ciebie zależy Twój sukces.

0 Komentarzy

Napisz komentarz